Kjøp boken min HER!

september 20, 2013

Septembernyheter - perlehvitt!

Nok en hektisk periode med nyhetssmakinger er tilbakelagt, og smaksløkene mine har nok en gang fått gleden av å stifte bekjentskap med rekke godbiter. Mange splitter nye viner selvsagt, men også en rekke hyggelige årgangsendringer.

Blant de 250 vinene som har danset over smaksløkene disse ukene, har jeg plukket ut disse hvitvinene etter et lovende, men akk så kort førsteinntrykk. Dette er viner jeg gjerne skulle invitert med meg hjem for å se nærmere på vinglassamlingen min, kanskje skulle de fått hilse på noen gode matretter, og gjerne vært hele kvelden - det blir liksom noe annet da.


HVITE

Adele Cotes du Rhone Blanc 2012 fra Eric Texier er laget på druen clairette og byr på sjarmerende og nokså subtil aroma av appelsinskall og hvite blomster. Delikat munnfølelse fra avdeling "lettfløte". Medium friskhet og snev av grønne urter i utgangen. Hyggelig nytt bekjentskap i polhyllene (159,90).

Reichsrat Von Buhl Riesling Trocken skiftet strengt tatt årgang til 2012 for et par måneder siden. Og den er nå kanskje bedre enn noensinne. Überfrisk som alltid, litt mer fruktstuffing enn tiligere - lett tropisk og sitrus sådan. Superkjøp til en pris tilnærmet lik ingenting (109,90).

Weltner Rödelseer Kückenmeister Sylvaner Trocken 2012 (239,90) er nok den mest imponerende sylvaner som har fuktet leppene mine så langt. Forførende reservert på duft, mangefasert og med kremete tekstur og avrundet kropp. Jeg føler ofte at sylvanere faller i sammen etter en lovende innleding og midtparti, denne står for det stikk motsatte - og har mer langt mer substans enn alle de valgløftene vi har hørt den siste tiden.

Viña Tondonia Reserva Blanco 1998 imponerer med forførende og nærmest uovertruffen kompleksitet. Delikat og moden sansevekker med 15 år på baken. Skal ikke påberope meg å ha smakt mange årganger av denne, men denne utgaven virket litt livligere og freshere enn de to-tre andre årgangene jeg har smakt (265,90).

En hvit Rioja i en langt mer moderne stil står Baigorri for. Herfra lanseres nyheten White 2012 (90% viura og resten malvasia) til 179,90. Fløyelsmyk munnfølelse, og en småfet fruktighet med aroma av hvite blomster. Fyldig og ikke upåvirket av sine åtte måneder på franske små fat. Men det hele henger sammen og er godt laget. Hedonistisk sak til moderat pris, som med hell kan testes til lyst kjøtt.

SØTSAKER

Donnafugata Ben Ryé Zibibbo 2010 er en sicilianer med en intens og ren i duft av tørket aprikos og noe sultana (hvite rosiner). Konsentrert og lang. En dessert i seg selv, sukkernivå 195 g/l og 250,- for halvflaska.

Passo De La Viscarde 2010 (Puglia) ligger på samme sukkernivå som den ovenfor. Aromabildet er litt mer av det pikante slaget, og det er også gjort plass til tørket fiken i dette bildet. En konsentrert og harmonisk søtvin med hint av nøttekaramell i finishen. Medium lengde. (195,- for 50cl)

Psst! 2.000 følger allerede Husets vin på Facebook - gjør du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics