Kjøp boken min HER!

november 26, 2014

Sommeliersnakk: Oskar @ Grefsenkollen

For tiden fyller han egen kjeller med spennende små produsenter fra St. Joseph, og fra midten av september har vi kunnet treffe han på «Oslos tak». Rullebladet inneholder for øvrig steder som Kontrast, Fjord og Annen Etage. Tilbringer du noen minutter sammen med han, forstår du at det er en mann med en viss forkjærlighet for naturlige viner. Så hvem snakker vi om? Jo, hils på Oskar Aspelin, hovmester og vinkelner på Grefsenkollen.

- DET ALLER BESTE VED SOMMELIERYRKET, HVA ER DET? Den sosiale kontakten med gjestene, definitivt. I bunnen ligger nok også det at matinteressen alltid har vært til stede, vi var med å lage mat hjemme allerede fra vi var små. Jeg kunne kanskje også valgt å bli kokk. Men det å være ute i salen og varte opp mennesker har jeg virkelig en brennende interesse for, poengterer en engasjert Oskar.

- HVA OPPLEVER DU SOM DET «HOTTESTE» FOR TIDEN? At gjestene blir mer og mer åpne for nye opplevelser er helt klart en trend. Røde viner fra Loire, naturviner, øko- og bioviner, Jura, weissburgund. Alt dette vokser. Samtidig, de mer klassisk orienterte burgunder- og rieslingpersonene er fortsatt vanskelige å få med denne utviklingen.

- I KRYSTALLKULEN DA, HVA SER DU DER? Det neste tror jeg blir «nye» Australia og USA, med sine unge vinmakere som har gått i lære i Europa. Burgenland i Østerrike er også spennende, og det skal bli interessant å se hva Slovenia får til i løpet av de neste fem årene. Det lages gode naturviner rett over grensen i Italia, så hvorfor ikke der også?

- OK. OPP PÅ BARRIKADEN, HVA VIL DU KJEMPE FOR AT SKAL FÅ SIN PLASS I SOLEN? Kerner, utbryter Oskar bombastisk. Jeg har i senere tid smakt en del viner fra Syd-Tyrol laget på denne druen. De er friske, fruktige i anslaget, og kan vise en spennende utvikling i glasset. Så de siste 6-8 månedene har jeg rett og slett forelsket meg i kerner. Du kan ha den til så pass mange ulike retter, nesten bare avhengig av hvilken temperatur du legger den på.

- FAVORITTGJESTEN DA, OSKAR. HVORDAN VIL DU BESKRIVE HUN/HAN? De kan gjerne være litt utfordrende, vite hva de liker men samtidig være åpen for forslag. Det er moro å ha noe å jobbe med, bryne seg litt på. Og på helt motsatt side av skalaen, gjester som er opptatt av å «sette meg på plass» det er lite sjarmerende.

- DIN SISTE «WOW-OPPLEVELSE». HVA OG HVOR? Det var faktisk i Paris i påsken, hvor vi fikk en naturvin fra Loire sammen med grillet havabbor, asparges og dvergbasilikum. Da jeg først smakte på vinen var det skikkelig heftig naturvinpreg, nesten som å tygge på grapefruktskall. Så kom denne retten på bordet, og så bare, wow…

- NÅR DU SELV ER UTE: SUPERPERFEKT MAT- OG VIN KOMBINASJON, ELLER MER «CASUAL»? Jeg er nok litt mer casual når det kommer til stykket. Maten skal være bra, vinen skal være bra, og det skal smake bra sammen. Men jeg er nok mer opptatt av en hyggelig stemning og god oppvartning enn dette superperfekte idealet. Koselig, kort og godt.

- HVOR GÅR DU SELV UT DA. NOEN FAVORITTER DU VIL DELE MED OSS? Jeg synes at Lokk er veldig hyggelig, gode supper og rimelig priset vin. Så liker jeg jo den intime atmosfæren og stemningen på steder som Trancher og Le Benjamin på Grünerløkka, koselige steder som overleverer på value for money. Jeg må også innrømme at jeg har et svakt punkt for dim sum hos Beijing Palace i Pilestredet, virkelig et svakt punkt røper han smilende.

HELT TIL SLUTT. FIRE KJAPPE FRA HOFTA:
- ÅPENBARINGSVINEN? Vega Sicilia Unico Magnum 1985 (smakt i 2005).
- MEST OPPSKRYTT, SLUTT OG KJØP FOLKENS. VÆR SÅ SNILL! Amarone. Aldeles for mye kraft, sødme og alkohol.
- BEST TIL PIZZA, VIN ELLER ØL? Hveteøl.
- ETT ÅR. ET HELT ANNET STED. HVA VELGER DU? New York. Det hadde vært kult å jobbe for et toppsted som Per Se, men kanskje hadde et litt mer uformelt sted passet meg bedre, avslutter en ettertenksom Oskar.

Psst! Nå har allerede 3.000 mønstra på Husets vin på Facebook. Men fortvil ikke, fortsatt plass til flere! 

Psst2! Tidligere episoder av 'Sommeliersnakk' finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics