Kjøp boken min HER!

desember 29, 2015

På vei til kjelleren..

Nylig kjøpte jeg noen nyhetsflasker fra klassisk adresse, med staselige Grand Vin de Bordeaux på etikettene. Et par viner fra 2010, "tidenes årgang", ble supplert med en vin fra den klassiske, men mer tilgjengelige 2012-årgangen. Gode eiendommer til hyggelige priser, nøye utvalgt av en importør som vet hva han holder på med.

Men før jeg la disse flaskene bort for lagring, kunne jeg ikke dy meg - og snek meg til en liten smaksprøve fra hver av disse vinene. Men hvordan fikk jeg lurt meg til disse smaksprøvene?

Coravin er svaret. En artig gadget som lar deg smake på vinen, uten å åpne flaska! Genialt, ikke sant? [I Norge fås disse foreløpig kun gjennom Howard - både selve innretningen og gasspatronene som hører til. 3.500,- er prislappen på maskineriet, og gasspatronene som kan brukes til 10-20 smaksprøver (avhengig av størrelsen på smaksprøven), koster i overkant drøye 290,- der i gården. Du kan også kjøpe Coravin utenlands, og fortsatt spare noe - den svake kronekursen til  tross. Gasspatronene kan bestilles over nett til langt lavere pris enn du må ut med hos Howard.]

Nok om det - jeg tok Coravinen min fatt, og presset nåla ned gjennom korka på de tre innkjøpte vinene. I tillegg gjorde jeg samme øvelse på noen flasker jeg allerede hadde i kjelleren* - viner fra mer "berømte" eiendommer, for å ha en referanse å smake disse nyinnkjøpte vinene mot.

Chateau Fougas Maldoror 2010 | Bordeaux, Frankrike | Fra en nokså liten eiendom, økologisk drevet, og beliggende i et hyggelig priset område av Bordeaux - nemlig Cotes du Bourg. Det er en sjarmerende, ærlig og hyggelig vin med duft av treverk, nougat, vanilje, plomme og hint av solbær. Runde tanniner, fin syre og godt bordeaux-drikke til rett over 200-lappen. Drikker fint nå med sin tilgjengelige frukt og relativt slepne tanniner, og tåler sikkert noen år til - integrerer kanskje fatet litt bedre, selv om vinen kanskje ikke blir mer kompleks? Merlotdrevet og fin kjøttvin, og tilbyr en aldri så liten sniktitt på en stor årgang. | 225,00

Chateau de Rouillac 2010 | Bordeaux, Frankrike | Adressen Pessac-Leognan og prislappen indikerer at vi kan skru opp forventningene ytterligere. Og forventningene innfris. Det er et merkbart hakk opp på både finesse og spennende nyanser. Innslaget cabernet øker som ventet, og vinen virker være i fin utvikling - elegant opptreden, harmoniske tanniner og krydret, mørk frukt med velintegrert innslag av røstet fat. Drikker flott nå på grunn av sin solide fruktkjerne (godt hjulpet av årgangen?). Ikke mest kompleks i klassen, men det er flott lengde og konsentrasjon. Mens vinen "svelger unna" litt fat, vil den høyst sannsynlig bli mer spennende på mellomlang sikt, og det er et snasent lite lagringsprosjekt i en rimelig prisklasse. | 265,00

Chateau Sérilhan 2012 | Bordeaux, Frankrike | Byr på fint duftmessige samspill mellom mørk bærfrukt og røyktoner fra fatet. Polert og elegant frukt, lekker savoury smak, balanserende syre og unge tanniner som er hyggelig avslipte i kantene. Godt nå, like fin om fire år også vil jeg tro. Bordeaux med en viss intensitet, moderne og klassisk på samme tid. | 285,00


REFERANSEGJENGEN FRA KJELLEREN


Chateau Brane-Cantenac 2010 | Bordeaux, Frankrike | Byr på en annen dybde og rikdom enn vinene ovenfor. Prislapp også. En solid vin med et ambisiøst fatbruk. Fast, elegant og god syre som renser opp. Bør ligge minst tre år. | ute av sortimentet, kostet 758,00 i sin tid

Chateau Langoa Barton 2012 | Bordeaux, Frankrike | Tiltalende førsteinntrykk - men det er ungt, ferskt og fruktdrevet på grensen til endimensjonalt. Lekker tekstur borger dog for kvalitet. Fin syre i utgangen, og tanninene betviler jeg vil by på mye bråk i fremtiden. Godt å drikke bevares, men litt intetsigende for tiden. Trenger utvikling, la ligge tre år i hvert fall. | 472,10 (i sju spesialbutikker)

Chateau Capbern Gasqueton 2010 | Bordeaux, Frankrike | Lukket og tverr, ikke ukjent opptreden i ung alder fra denne eiendommen i St. Estephe. Grønne innslag og våt jord på duft, stramme (men ikke utpreget harde) tanniner. Gir ikke allverden av nytelse nå, la ligge og håp den kommer rundt om noen år. | ikke på polet, kjøpt i vinsjappe i Paris til tett over €20.

Kjeller* betyr i dette tilfellet vinskap i leiligheten. Jeg bor i blokk, og tør ikke lagre vin i kjellerboden..

------
Psst! Har du lyst på maksimalt rabattert utgave av boken min - HUSETS VIN? Til deg selv, eller som gave til noen du liker like godt? Ja, klart du har lyst på det :) Kjøp den her for eksempel.

Psst2! Husets vin har rundet 4.500 følgere på Facebook. Men stopper ikke der! Er du og vennene dine med på reisen?

Psst3! Husk å abonnere på nyhetsbrevet! Hver gang en ny sak publiseres på Husets vin - så spretter en mail inn i mailboksen din. Enkelt, ikke sant?

Psst4! Følg instagramkontoen @gunnarskoglund - det hender nemlig at entusiasmen tar litt overhånd når jeg smaker gode viner. Og da røpes de gjerne der før de dukker opp her på bloggen...
------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics