Kjøp boken min HER!

mai 16, 2013

Sommeliersnakk: Magnus @ Statholdergaarden


Serien 'Sommeliersnakk' fortsetter, og i dag blir vi bedre kjent med mannen som stakk av med seieren som Young Sommelier 2012. Den samme mannen som har deiset borti bakhodet til kongen vår med et serveringsfat, og mannen som elsker Bordeaux og Burgund – men likevel nevner rosévinen Il Mimo som sin åpenbaringsvin. Vi hilser på Magnus Egerdahl Nørsett.

I dag jobber han som sommelier på Michelin-restauranten Statholdergaarden, og i tillegg underviser han blivende vinkelnere på Norsk Vinfagskole. Alt dette mens han samtidig selv studerer til WSET Diploma i London – har døgnet hans virkelig bare 24 timer?

- HVOR STARTET DET HELE – HVORFOR BLE DU SOMMELIER? Jeg har alltid vært glad i mat og drikke, og var allerede i ung alder fast bestemt på at jeg skulle bli kokk. Så da jeg var 17 år reiste jeg til Frankrike og tok kokkeutdannelsen min der. Under oppholdet mitt fant jeg ut at vin var kjempegøy, og da jeg kom hjem etter mine tre år i Frankrike var det derfor naturlig å starte på sommelierutdannelsen ved Norsk Vinfagskole. Nå jobber jeg som sommelier på Statholdergaarden, og har tidligere jobbet som hovmester og sommelier på Druen. Før utdannelsen var ferdig var jeg også innom Apotekergaarden i Grimstad og flere restauranter i Frankrike, forklarer Magnus videre.

- DET MEST GIVENDE MED JOBBEN? Det å kunne lære mer hele tiden, og la gjestene ta del i dette. Det morsomste er kanskje det å se at gjestene får en skikkelig wow-opplevelse, forteller han entusiastisk.

- TABBEN DU IKKE GLEMMER? Det har havnet en og annen lutefisk både ned trapper og rett på gulvet. Den har en egen evne til å oppheve tyngdeloven, og fortsetter gjerne rett frem der hvor jeg og serveringsbrettet egentlig har gjort en sving til høyre. Allikevel, det klart mest spektakulære er nok at jeg har slått kongen i bakhodet med et serveringsbrett! Jeg skulle rydde kuvertasjetter, noe vi alltid gjør på brett. Så var det litt trangt da, og vips så deisa jeg borti bakhodet til kongen med brettet Det hele ble heldigvis tatt med et smil..

- KANSKJE GREIT Å RØMME LANDET ETTER EN SLIK HENDELSE. ETT ÅR – OG ET HELT ANNET STED, HVOR? Napa, repliserer Magnus uten å nøle. Schug Winery i Carneros hadde vært kult. Deres viner er virkelig bra! Slanke, fine viner av både pinot noir og chardonnay som nesten er litt burgundske i stilen. Og så er det ikke så dyrt heller.

- HVILKET OMRÅDE FORTJENER MER OPPMERKSOMHET? Jeg håper at nye verden får en boost. Sør-Afrika kanskje, der i fra kommer det mye bra som vi ikke har fått se i Norge ennå. Mye fordi importørene kanskje ikke tør ta det inn av frykt for å brenne inne med det.

Jeg håper også at USA kan få et boost, i likhet med Sør-Afrika lages det svært mye god vin der også.

- OG HVA MÅ VI NORDMENN SNAREST SLUTTE MED? Amarone, smeller det kontant. Jeg er så dritt lei Amarone, og jeg skjønner ikke hvor denne entusiasmen til nordmenn kommer fra. Det er søtt, kokt, høy alkohol og vulgært. Nå er jeg riktignok veldig Burgund-menneske da, men likevel..


- ER DET NOEN «SKATTER» PÅ VINKARTET DU ER SPESIELT STOLT OVER? Vi er veldig godt skodd på Bordeaux. Og vi måtte virkelig jobbe for å få tak i alle fem toppslottene, hvor det hele endte med at vi måtte stå i kø til Bordeaux-slippet på Vikapolet. Vi er også glad i DRC'ene våre (Domaine de la Romanée-Conti).

I tillegg er jeg spesielt stolt over det vi har fra Sør-Afrika, blant annet toppvinene fra Graham Beck som vi har tatt inn på spesialimport.

- DIN SISTE WOW-OPPLEVELSE? Det tror jeg var for noen få dager siden, under besøk på sherryfestivalen i Jerez. Jeg hadde da en femretters meny, og alle rettene ble servert med sherry til. Det var bare sykt digg da vi som andrerett fikk en veldig, veldig enkel rett med artisjokker, kalvebrissel i en sherrysaus og en amontillado ved siden av. Sherry er jo kjempegodt og særdeles undervurdert, og vi bruker alt for lite sherry, sier Magnus bestemt.

- DET ER FRIKVELD – HVOR GÅR DU DA? Jeg er glad i Le Benjamin, og en tur på Alex Sushi er ikke feil det heller. Men aller høyest henger Dr. Kneipp. De har så utrolig mye kult i kartet sitt, prisene er sympatiske og med over 200 titler på glass er de unike. Og så er det noe med det at du får den klassiske franske bistromaten som jeg liker så godt, avslutter han med et smil.

TIPS PÅ VEIEN: Før Magnus vender tilbake til arbeidet får jeg lokket et lite sommertips ut av han. En hit han tok med seg fra sitt nylige besøk i Jerez. Miks 50/50 av fino sherry og seven-up, med litt lime og isbiter. Det forsvinner ekstremt fort i varmen lover han.

Psst! Leste du om møtet med Jessica på Trattoria Popolare?

Psst2! Du følger vel Husets vin på Facebook?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics