Kjøp boken min HER!

juni 16, 2016

"Men den var jo så god på Kreta!"

[Romvesen? Vindyrker? Jeg tror det sistnevnte..
foto: winesofcrete.gr]
Mange nordmenn har gjennom årenes løp tilbrakt en uke eller to på ferieøya Kreta. Jeg er derimot blant de få som ikke har vært der - derfor var det ekstra praktisk at Kreta kom til Oslo tidligere i måneden! På en varm sommerdag til og med. Eller, det vil si, om ikke hele Kreta kom til Oslo, så kom i hvert fall Wines of Crete på en liten sjarmoffensiv for å vise frem et utvalg av vinene fra flere av øyas produsenter.

Det finnes langt verre måter å bruke EU-midler på enn å støtte slike arrangementer - jeg er i hvert fall glad for at jeg fikk sjansen til å smake på et trettitalls viner fra denne Middelhavsøya.

Jeg var litt skeptisk på forhånd, det skal innrømmes - og jeg ble ikke udelt og ekstatisk imponert, til det var kvalitetsforskjellene for store. Samtidig, man blir aldri udelt ekstatisk for noen områder - det finnes gode og dårlige viner fra ethvert vinproduserende område. Uansett, jeg har plukket frem en syverbande med godbiter - ingen finnes i polhyllene, men kanskje støter du på disse i sommerferien. På Kreta.

Dessverre dårlig med bilder av flaskene, og etikettene på flaskene de serverer på Kreta vil mest sannsynlig være utstyrt med det greske alfabet, ikke de bokstavene vi er kjent med..

Karavitakis Klima Vidiano | hvit | En snasen sak med moderne etikett (ikke sååå utbredt på Kreta det virker det som). Fin duft av hvite blomster og mineralske salttoner, lettdrikkelig og crisp vin som ikke har vært på fat.

Karavitakis Nomas Assyrtiko | hvit | Har kun oppholdt seg på stål denne også. Deilig duft av hvite blomster, fruktig og med en fetere munnfølelse enn hva man forbinder med druen når den vokser opp på Santorini.

Dourakis Rizitis Vilana | hvit | Hyggelig, aromatisk og ferskenpreget. Som en viogner på slankefarm.

Titakis Impetus | hvit | Er litt usikker på om vinen heter "Impetus" faktisk. Internett antyder nemlig at Impetus er en rødvin. Men den du skal kikke etter er altså hvit og er laget på druene vidiano og malvazia, er lett i steget, frisk og smaker som resultatet av et stevnemøte mellom vinho verde og mosel rielsing. Lettdrikkelig og frisk altså.

Minos Malvazia | hvit | Vinene som imponerte meg mest, og på duft snarlik den absolutt lekre Terra de Cuques fra den spanske kultprodusenten Terroir al Limit. En dobbeltdeilig og floral vin, "oransjevin" undercover nærmest med sin faste struktur og gode lengde. Yummie! Laget på druene Malvazia di Candia og Malvazia Aromatica, med blandingsforhold 50/50. (NB! De øvrige vinene fra samme produsent sleit jeg litt mer med "å forstå", så Minos betyr nødvendigvis ikke godt..)

Domaine Paterianakis Vidiano | hvit | Myk og lett kremete med hint av melon og god friskhet. Økologisk sertifisert.

Domaine Paterianakis Melissinos Red | rød | Enslig rød svale blant de hvite vinene. Laget på innvandrerdruen syrah, og det med godt hell. Kjølig bringebærpreget, leskende og fast. Økologisk sertifisert.

Kjenner du forresten til "Den var jo så god på Kreta-fenomenet!? Ikke det nei. Det og mere til finner du nemlig i boken som gjør vinen bedre og smilet bredere - kjøp den her for en hyggelig pris! Under byr jeg på en aldri så liten sniktitt :)

------
Psst! Husk også å abonnere på nyhetsbrevet! Hver gang en ny sak publiseres på Husets vin - så spretter en mail inn i mailboksen din. Enkelt, ikke sant? 

Psst2! Følg instagramkontoen @gunnarskoglund - det hender nemlig at entusiasmen tar litt overhånd når jeg smaker gode viner. Og da røpes disse gjerne der...
 

Psst3Husets vin har nådd den magiske grensen for 5.000 følgere på Facebook! Men ser ingen grunn til å stoppe der, og det er plass til flere ombord - er du og vennene dine med på reisen?

------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics