Kjøp boken min HER!

august 16, 2012

This is good!


Det er svært sjeldent jeg overraskes positivt at rød Burgund. En region som etter min mening sammen med Napa Valley i California kanskje er verdens mest overprisede. Men denne flasken som jeg plukket opp på "høstsalget" i fjor ga absolutt mersmak!

Vin:
Taupenot-Merme Auxey Duresses Premier Cru 2007.

Produsent:
Taupenot-Merme, anses av flere som up- and coming med stadig økende kvalitet på vinene sine.

Oppvekst:
Auxey Duresses, Burgund (Frankrike).

Pris:
Kjøpt på tilbud til 249,90 på polet.
Har nå kommet i ny årgang (2010) og tilbake på normalprisen 289,90. Denne ga mersmak, og tror nesten jeg må sikre meg et par flasker.

Notater:
Delikate fargetoner i retning rubinrød snarere enn lilla, nokså gjennomsiktig. Duften er sjeldent imøtekommende og byr på overraskende høy intensitet. Moden søt jordbær og hint av kirsebær er mest fremtredende frukttoner. Urter og kanel er også påmeldt, samt dette umiskjennelige preget av halvråttent blomstervann. Digg.

Saftig åpning på smak. Flott balanse, syrefriskheten kompletterer den gode fruktigheten - hånd i hånd og kjærestepar. Fint tanninstøv binder det sammen. Myk, med en tørr kaneldryssfinish. (89p)

Hvorfor kjøpe?
Deilig frukt fra Auxey Duressis, en av de mer trivelige prisede kommunene når det gjelder røde viner fra Burgund. Value for money. Perfekt til kyllingretter - gjerne av det delikate slaget, men tåler også litt robuste saker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics