Kjøp boken min HER!

august 07, 2012

Zinsational

Ridge Lytton Springs 2009
Sonoma County, California


Lekker zinfandel-basert vin som viser seg frem årgang etter årgang. Og det gjør den til gangs også i 2009-drakten sin! En sjelden gang blir jeg nærmest slått i bakken av pur glede i det jeg lukter på en nyåpnet vin, og denne vinen bød på nettopp et slikt øyeblikk!

Det var forelskelse ved første sniff der den bød seg frem og viftet med intens bærpreget aroma, godt støttet av innbydedende søtlige krydderaromaer. Det var nesten så jeg rødmet i det jeg noterte Hello baby som det aller første i notatene mine. Og ja, det høres litt cheesy ut det, jeg ser den. Men av og til altså...

Pur hedonistisk nytelse også på smak. Balansert som en linedanser med en rik krydrete fruktighet som pirrer smaksløkene. Akkurat passe læraktig stramhet gir en frekk prikk over i-en. Lang og smaksrik finish. Gjett om jeg er glad for at fant fram akkurat denne denne flasken fra vinskapet her om dagen. Dyp lillarød farge forresten, glemte å nevne det innledningsvis. (94p)

En god porsjon (23%) carignan og en dæsj (6%) petite sirah bidrar med struktur og spicy fruktighet til dette prakteksemplaret av en zinfandel. 299,- på polet er ikke voldsomt mye mer enn du må gi i statene for denne. Ta på joggeskoene, løp og kjøp.

Produsenten Ridge lager en rekke flotte viner, for meg en sikker garantist for høy kvalitet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics