Kjøp boken min HER!

august 23, 2013

T-bone, Malbec & all things good

Jeg er særdeles svak for saftige og marmorerte kjøttstykker. Og T-bone steak har siden jeg smakte det for første gang i landet Syden (1983), vært selve manifestasjonen på ren lykke på tallerkenen. Nylig plukket jeg derfor med meg et drøyt kilo da jeg var innom den lokale slakteren (Strøm-Larsen).

Tilbake i 1983 var det nok Fanta Naranja jeg valgte å drikke til kjøttstykket. Men faktum er at T-bone er en vinvennlig råvare av rang, og inviterer inn en rekke godsaker fra fjern og nær. Toscana, Rioja, Bordeaux, Argentina - noen nevnt, mange glemt.

Denne gangen hadde jeg imidlertid blinket meg ut den argentinske "grillsausen" chimichurri som ledende birolle - og da blir jo veien kort til en malbec fra Argentina. Det er en dårlig skjult hemmelighet at jeg er glad i vin, og jeg liker å leke litt med smaker. Så jeg åpnet like godt to ulike årganger av samme vin - den kanskje mest spennende argentineren under 200,-.

Achaval Ferrer Mendoza Malbec 2010 bød på duft av crunchy skogsbær, et mørkt og tett midtparti og finkornete tanniner av det saftige slaget. Sømløs og balansert. Flotte saker.

Achaval Ferrer Mendoza Malbec 2011 (189,90) er årgangen du finner i hyllene nå. Varmere og mer spicy bærpreg på denne. Og den spiller litt mer på kraft og fylde enn lekenheten fra 2010. Fast utgang med et touch av lær.

Der hvor 2010 kanskje er den "teknisk beste", så var det likevel den litt mer upolerte røffheten til 2011'eren jeg foretrakk til maten denne gang. Klassisk kjøttvin er det åkkesom. Topp kjøp!

Psst! Du følger vel Husets vin på Facebook?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics