Kjøp boken min HER!

juni 04, 2013

Sommeliersnakk: Aleksander @ Cru

Sommeliersnakk fortsetter i dag med en leken og eksperimentell mann, fokusert som få og svært opptatt av å ha ting på stell. Han er medlem av Vinkelnerlandslaget og er samtidig regjerende Norgesmester for servitører. Til daglig åpner han gode viner for livsnytende gjester på Cru Vin & Kjøkken.

Vi stifter nærmere bekjentskap med en mann som synes det er rart når restauranter ikke har madeira tilgjengelig på glass, og han som ikke klarer vente på at tyske topprieslinger fra 2012 lanseres: Aleksander Iversen.

- HVOR STARTET DET HELE? Etter å ha vært innom yrker som maler, snekker, ja til og med traktormekaniker, gikk veien etterhvert videre til kokk- og servitørlinja på Storhamar. Og under den påfølgende lærlingtida på stjernerestauranten le Canard ble min pasjon for vin for alvor trigget. Kjelleren der var jo bare helt fantastisk, og etter at jeg på rappen smakte Ramonet Batard-Montrachet 1997, Sassicaia 1972 og Chateau Mouton-Rotchild 1986 var jeg egentlig ganske hekta - da var det ingen vei tilbake, røper han med et smil. Etter dette har jeg også hatt opphold på steder som Brasserie France og Manna, de siste 2,5 årene har jeg vært på Cru, hvor jeg i dag er Vinansvarlig.

- HVA ER DET "HOTTESTE" NÅ FOR TIDA? Vi ser at den tilsynelatende evigvarende rieslingbølgen holder seg fortsatt, og det virker nærmest å være i himmelen nå. Vi ser også at alle kategorier innenfor Burgund går godt. En annen spennende observasjon er at Bordeaux faktisk har hatt en aldri så liten boom i år, uten at vi helt klarer sette fingeren på hva det er som har drevet denne etterspørselen, påpeker Aleksander.

- HVIS DU KIKKER INN I KRYSTALLKULA, HVA SER DU DA? Det er vanskelig å spå trendene fremover, understreker han. Men jeg tror at Spania er på vei tilbake, og da tenker jeg spesielt på "det nye Spania", og ikke det tunge og gamle Rioja. Slanke og rene viner fra Galicia er et godt eksempel, vi finner mye godt fra Ribeira Sacra blant annet. Hold også øynene opp for Bairrada i Portugal, foreløpig har vi ikke noe inne på kartet herfra, men jeg har noen idéer, sier han lurt.

- HVA FÅR FOR STOR PLASS i DAG? Veneto-bølgen kan nordmenn trygt roe litt ned nå. Alt til sin tid selvsagt, og disse svære vinene kan være godt til sitt bruk, foran peisen - på hytta. Men til mat blir det fryktelig rikt, og de tar for stor plass rett og slett.

- DRØMMEGJESTEN - HVORDAN SER HUN/HAN UT? Fra levra? Drømmegjesten er den som er åpen for å prøve nye ting, og ikke bare setter seg ned i en krok og drikker Sancerre til alt. Kom til oss på Cru og drikk så mye god vin du bare orker - og ikke alltid stress så mye med hva du skal ha vinen til. Og vil du ha gjennomtenkte mat- og vinkombinasjoner så får du det også, vi jobber intens med dette på Cru. Når vinene skal matches til menyen, får alle i salen og på kjøkkenet gi sin input på hvordan vinforslagene mine fungerer, poengterer Aleksander.

- HVOR GÅR DU SELV DA? Jeg er fullstendig casual og trives godt på steder som Trattoria Popolare, Le Benjamin og Brasserie France. Steder hvor jeg kan koble av, spise god mat, teste, leke og smake.

- DIN SISTE WOW-OPPLEVELSE? Fjorårets toppvin var nok Chateau Mouton-Rotchild 1989. Den hadde alt: frukt, eleganse, konsentrasjon, perfekte tanniner, bløtt og godt, og kjempetilgjengelig.

- HVA KJØPER DU FOR TIDA TIL PRIVAT BRUK? I den senere tid har det vært litt Marsala fra Marco di Bartoli, og de aller siste flaskene jeg kjøpte var nyeste årgang av Le Cigare Volant fra Bonny Doon (California). Forøvrig går det også i en del drikkevin, og jeg liker å ta med viner til hytta for å eksperimentere med hvordan både nye og eldre viner utvikler seg med for eksempel dekantering. Et nylig eksperiment var Keller Kirchspiel 2008. Søndag var vinen ikke med på leken i det hele tatt, jeg lot den stå på karaffelen i en uke, og neste helg var den helt perfekt! Men så var søndagen en skikkelig "rotdag" da, utbryter Aleksander plutselig.

- DU FØLGER ALTSÅ DEN BIODYNAMISKE KALENDEREN? Du, jeg følger Steiner-kalenderen sterkt, repliserer han kontant. Hvis man som biodynamisk produsent følger kalenderen slavisk med hensyn til for eksempel pruning, innhøsting og fermentering - hvorfor skal man da ikke gjøre dette når man drikker vinen, spør han retorisk. Jeg har opplevd dette noen ganger, jeg er riktignok fortsatt kanskje litt skeptisk, men jeg tror dette har mye å si når man drikker bioviner.

- NOE UNDER RADAREN VI NORDMENN BØR FÅ ØYNENE OPP FOR? Loire, utbryter Aleksander entusiastisk. Nå er det mye kult som er nokså enkelt tilgjengelig i Norge, og til en riktig god pris. Mange spennende viner, også med alder - så her er det bare å hive seg på, tipser han.

-STOLTHETEN I VINKARTET? Den store bredden er egentlig det viktigste for at gjestene skal kunne leke og kose seg med vin her på Cru. Vi har også masse av det som privatpersoner skal slite en hel del for å få tak i. Burgund er kjernen i vinkartet, simpelthen fordi det er verdens beste vinområde, avslutter Aleksander.

Klikk her for en oversikt over tidligere "episoder" av Sommeliersnakk.

Psst! Du følger vel Husets vin på Facebook?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics