Kjøp boken min HER!

september 13, 2011

Taxfree Bordeaux

Chateau Cissac 2004
Cru Bourgeois, Haut-Medoc

Rubinrød på farge, vandig kant. Nokså tilbakeholden og reservert på nesen, men solbærene er å spore. Bærene er akkompagnert av svake toner av enebær og lær, samt et vegetalt (urtepreget) snev.

I munnen fremstår den nokså saftig, med fin og behersket friskhet. Overraskende avslepne og myke tanniner. Fint balansert, med en relativt kort finish. Rent og pent, og fortglemt...

Drikker fint nå, og jeg har vanskelig for å se for meg at den skal heve seg ytterligere. Dette selv om Oz Clarke mener den er "for the long haul". 80/100 poeng.

Prøv den til f.eks. en enkel og rett frem lammecarré med glasserte grønnsaker.

polet koster den 225,-. For meg er det i overkant. 94,- er derimot prisen på Oslo Lufthavn (2006-årgangen), den er det ikke så mye å si på.

Ferskt smaksnotat fra Bordeaux-kjenneren Christer Byklum (for 2006-årgangen) finner du forøvrig her.

PS! Vil du ha Bordeaux, men svidd av litt for mye penger i ferien? Et fint og prisgunstig alternativ på polet er en vin jeg tidligere har skrevet om. Chateau Montahut 2008 heter den, og koster moderate 169,-. Men pass opp, den er på vei ut av sortimentet, allikevel fortsatt representert i omtrent alle butikkene.

4 kommentarer:

Anne Karins Mat og Vin sa...

Denne kjenner jeg ikke.. Vel har vi noen flasker Haut-Medoc, men denne var ukjent.
Har forresten skrevet om deg på matbloggen min i dag, og håper flere vil lese om dine gode viner og åpne øynene for denne spennende del av "verden":)
Hilsen Anne Karin

Gunnar sa...

Så hyggelig :)

Var inne og tittet nå, den laksretten så jaggu delikat ut!

Anne Karins Mat og Vin sa...

Kan love deg den smakte delikat også! Men nå er vi glad i både sushi og tartar, så dette var IKKE vanskelig å like:) Fikk svar fra vinmonopolet at de dessverre ikke klarte å skaffe meg Chardonnayen fra Napa Valley...veldig skuffet, skulle så gjerne ha testet den.

Gunnar sa...

Du får reise over tll Napa da vet du;)
Utrolig flott der, og sikkert mange steder å finne inspirasjon til bloggen din.

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics