Kjøp boken min HER!

februar 23, 2016

Før det er for sent!

Etter at jeg hadde gått litt lei av riesling (og druens overeksponering) over en relativt lang tid, begynte vi (jeg og riesling altså) sakte men sikkert å finne tilbake til hverandre i løpet av andre halvår av 2015. Gnisten og pasjonen ble tent igjen, men vi var samtidig enige om å ha en viss distanse - og satse på et åpent forhold som involverer andre druer og vinstiler. Og denne ordningen fungerer utmerket!

Dagens vin var en av de viktigste vinene som fikk gnisten til å blusse opp igjen i fjor høst. Nå i februar har jeg smakt den igjen, og er om mulig enda mer betatt! Det er fortsatt noen flasker tilgjengelig på polet - men det er ikke mange. Og en av de skal jeg drikke til juleribba!

PJ Kühn Mittelheim Sankt Nikolaus Riesling Trocken 2013 | Rheingau, Tyskland | Vinen eier meg allerede fra duften, og påfører meg noe som kan minne om et Stockholmssyndrom. Den ellers syrestramme årgangen til tross - dette er rikt, sexylubbent, sjenerøst og hedonistisk. Deilig duftspill med solister som ananas, honning og sitronterte - hvor røykpreget mineralitet og krydder utgjør andrestemmen. Flott syre (frisk, men avrundet) som lesker opp finishen. Noe av det aller deiligste jeg har smakt så langt i år - og en vin som får meg til å lengte til juleribba. I februar. Kjøp nå, legg vekk på et lurt sted, og takk meg på julaften. | 342,00

Produsenten: Peter Jakob Kühn som holder til i Rheingau, ble i 2015 kåret til den høythengende tittelen årets vinmaker (av vinguiden Gault Millau). Dyrker biodynamisk og anvender blant annet kun naturlig gjær i kjelleren. Ta en titt på de informative nettsidene, og les deg opp på filosofien - god lesing!

Vinmarken: Sørvendt og solrik, med elven Rhinen som passerer kun 150 meter nedenfor - og dermed fungerer som solreflektor. Navnet på vinmarken kommer forøvrig fra en historisk statue som står plassert rett ved marken - og denne statuen er av Sankt Nikolaus. Og nettopp dette gjør jo bare maset mitt om å bringe inn jula allerede i februar, enda mer aktuelt. Jeg mener, når vinmarken er oppkalt etter julenissen, hvor mange flere tegn trenger man da liksom?

Digresjon: Det er opplest og vedtatt at riesling og sushi er det eneste rette. Det er ikke alltid tilfellet, og er en "sannhet" som er moden for å utfordres med jevne mellomrom. Denne var ikke mer enn so-so til enkel sashimi (av laks) med ponzosaus og mango-/ koriandersalat. Du kan like gjerne oppleve kule kombinasjoner med viner med stikk motsatt egenskaper - Condrieu for eksempel: syresvak, stor og rik. Eller enda frekkere - hvitvin med utstrakt skallkontakt (oransjevin), der har jeg hatt noen skikkelig hyggelige opplevelser.

----- 
Psst! Hvis det kan friste med en maksimalt rabattert utgave av boken som gjør vinen bedre, altså boken HUSETS VIN, så kan den kjøpes her for eksempel!

Psst2! Husk å abonnere på nyhetsbrevet! Hver gang en ny sak publiseres på Husets vin - så spretter en mail inn i mailboksen din. Enkelt, ikke sant?

Psst3! Følg instagramkontoen @gunnarskoglund - det hender nemlig at entusiasmen tar litt overhånd når jeg smaker gode viner. Og da røpes de gjerne der før de dukker opp her på bloggen...

Psst4! Husets vin har rundet 4.700 følgere på Facebook. Men ser ingen grunn til å stoppe der! Plass til flere ombord - er du og vennene dine med på reisen?
------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics