Kjøp boken min HER!

februar 06, 2011

Alsace vinmesse - tilfeldig utvalg

3. februar avholdt Vins d'Alsace vinmesse i Gamle Logen, Oslo. 32 produsenter deltok, med bugnende bord av godsaker fra regionens Riesling, Pinot Gris, Gewurztraminer, Muscat, Pinot Blanc etc.

bilde: tastefrenchwine.com
Alsace har vært et nokså uutforsket område for min del. Riesling har jeg primært kjøpt fra naboen i nord, Tyskland. De tunge aromatiske druene
Gewurz og Pinot Gris har jeg aldri helt funnet "nytten" av - så dette var en gylden mulighet for å få smakt mer fra området.

Jeg hadde ikke blinket meg ut noen produsenter på forhånd, så taktikken var enkel og grei:

a) oppsøk stands som ikke er overcrowded
b) fokuser på Riesling - men test noen av de andre druene også

Totalt ble det sju "produsentbesøk", og 25 viner ble smakt. Under følger liste over disse produsentene, i den rekkefølgen jeg besøkte standene. Ingen detaljerte smaksnotater, men noen kjappe kommentarer på favorittene finnes dog.

Doppf au Moulin
Kjørte mye skrukork faktisk. Riesling Grand Cru Schoenenbourg 2008 hadde de på både naturkork og skrukork, strengt tatt kjente jeg ikke rare forskjellen på de. To Rieslinger av bra kvalitet, også en OK tørr Pinot Gris. Er representert på polet med en Cremant (musserende, ikke smakt).

Boeckel
Ikke representert i Norge. De er en av kun 10 produsenter som lager vin fra den eneste Grand Cru marken tillat for Sylvaner (Zotzenberg). Fin Riesling Grand Crus Wiebelsberg '08; fet, lang og med mineralsk karakter.

bilde: leonbeyer.fr
Leon Beyer
Er godt representert på vinmonopolet med i alt seks viner. Jeg smakte alle seks på display denne kvelden, og lot meg særlig glede av deres Comtes d'Eguisheim '04 - fin kompleksitet. Les Ecaillers '04 var også et artig bekjentskap, aroma av nye gummistøvler står på notatene mine. Deres R de Beyer '04 hadde mineralkarakter i retning våt ull, snarlikt viner på Chenin Blanc med noen år på baken (Savennieres f.eks).


Domaine Riefle
Dagens favoritt. Smakte to Rieslinger som fenget umiddelbart. Deres enkleste vin; Bonheur Convivial 2009 bød på fin mineralitet og god syre. Grand Cru Steinert 2005 var et solid hakk opp - fet, mineralsk, honningtoner og god syre. Begge er å finne på Vinmonopolet, og koster henholdsvis 150,- og 240,- kroner.

Domaine Zind Humbrecht
Har ikke mindre enn 34 varelinjer på polet. Høykvalitetsprodusent av rang. Blant kveldens utvalg var tre lekre Riesling. Gueberschwihr 2008, Herrenweg 2008 og Clos Hauserer 2008. Alle henger bra sammen og er riktig flotte viner, konsentrert frukt og bra syre. Disse må da lagre utrolig bra i flere år fremover.

Domaine Marc Kreydenweiss
Biodynamisk. Kommer på polet i løpet av året. Riesling av høy kvalitet. Den presumptivt billigste, Andlau 2009 bød på en krydret touch jeg hadde sansen for. Clos Rebberg 2008, mineralsk og smøraktig - lekkert.

Domaine Josmeyer
Siste stopp for kvelden. Les Pierrets 2007 sto frem som et mineralsk og slankt eksempel. Med på kjøpet på denne smakingen får du et engasjement av de sjeldne. Liz Mortensen snakker som et maskingevær, både inn- og utpusten benyttes. Alltid lærerikt. Hennes blog er også verdt å titte nærmere på.


Ble jeg forresten omvendt fra likegyldig til fan av Gewurztraminer - nah, nix, jeg blir nok ikke helt förtjust i disse pompøse sakene, uansett stil (tørr/søt).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics