I kappløpet om Vinmonopolets tilbudsvarer er kundesenterets "beklager utsolgt-melding" et velkjent fenomen for en rekke mennesker. Deriblant meg. Enda mer irriterende er det imidlertid at den eksakt samme "utsolgte" vinen plutselig dukker opp i en polbutikk noen dager senere.
I februar skjedde dette igjen, og denne gangen med vinen 'Mullineux Syrah 2011' i hovedrollen (les kommentarene i bunnen av denne artikkelen for bakgrunnsinformasjon). Beskjeden jeg mottok fra kundesenteret var like nådeløs og krystallklar som vanlig:
"Det viser seg dessverre at 1078201 Mullineux Syrah 2011 ikke er levert fra leverandør, og vi har derfor annullert den fra din bestilling."Men så, bare to dager senere, har noen åpenbart vært ute med tryllestaven. For til Vinmonpolet på Stovner hadde ca 200 flasker funnet veien. Og jaggu var ikke Molde, Rudshøgda, Hokksund, Røa og Skøyen også i besittelse av magiske evner - for vips fantes det jammen noen flasker av utsolgt vin der også.
På bakgrunn av dette kontaktet jeg derfor Halvor Bing Lorentzen, Kommunikasjonsdirektør hos AS Vinmonopolet. Mitt spørsmål var ganske enkelt: hva lå til grunn for at min egen ordre ble annulert, til tross for at jeg bestilte før Vinmonpolets egne butikker hadde anledning til å bestille. Svaret finner du under:
"Det stemmer at vi har innført en ny ordning i forhold til nyhetslanseringer hvor salget er forbeholdt nettbutikk og kundesenter den første timen på lanseringsdag. Det samme gjelder også for varer med nedsatt pris.
Ordningen er innført for å sikre at det skal være en lik mulighet for alle våre kunder til å få tak i etterspurte varer. Butikkene våre kan bestille fra alle nyheter osv. fra kl. 09.00 fra første salgsdag.
For å sikre å få gjennom alle bestillinger før kl. 09.00 så gikk bestilling fra nettbutikk over til grossist for det aktuelle produktet kl. 08.52 på fredagen den 1. februar. Bestillingen din er registrert inn i nettbutikken kl. 08.53, for sent til at ordren kom med på fredagens bestilling.
Butikkene har fulgt rutinen og har bestilt varen etter kl. 09.00 samme dag, og fikk dermed varen levert uken etter, slik at de ble synlige på nett som lagervare hos butikkene på tirsdag. Varer ble bestilt fra nettbutikken igjen på lørdag den 2. februar, men da var varen allerede utsolgt.
Vi er avhengige av å få sendt bestillingene på etterspurte varer så nær opp til kl. 09.00 på fredag morgen som mulig, uten at klokken bikker over 09.00 før bestillingen faktisk er gått gjennom."
Det er lett å trekke den konklusjonen at dette i praksis betyr at forbrukerne er dømt til å tape i kappløpet mot butikkene. Spesielt gjelder dette i de tilfellene hvor tilbudslista ikke gjøres tilgjengelig for pressen før etter at butikkene har fått forsyne seg. Og disse tilfellene er det mange av, senest nå i februar, hvor lista ikke var tilgjengelig før hele fire dager senere. Man behøver da ikke være rakettforsker for å forstå at "kundeforspranget" egentlig ikke eksisterer.
Utover dette er det jo også interessant å observere at den kommuniserte tidsfristen på 09.00 viser seg i realiteten å være noen minutter kortere. I februar var den åtte minutter kortere. Hva blir den i mars?
Lykke til i marslotteriet!
PSST! Du følger vel Husets vin på Facebook?
5 kommentarer:
Flott at du også tar opp dette Gunnar! Jeg dessverre også samme erfaring med varer som er enten satt på tilbud eller kommer i små kvanta.
Har også spurt VP sentralt og fått noenlunde samme svar fra direktør Bing Lorentzen og andre rådgivere i VP. Det er jo synd at den egentlige gode intensjonen om at nettkundene får en egen time til å bestille varer fra kl. 08 ikke likevel gir noen praktisk nytte siden vi taper uansett mot butikkene. Min erfaring er at det bare skaper større frustrasjon.
Blir det ikke litt feil å si at butikkene vinner over forbrukerne? Sluttbruker er i alle tilfeller forbrukere. At vinene får en mulighet til å komme seg ut av Oslogryta gjør heller ingenting. Mangt en vinelsker landet rundt har latt seg irritere av at gode viner kun er tilgjengelige i Vika.
Synes praksisen til VP her er flott !
Nei dessverre så blir det ikke feil.
Dette fordi denne ordningen medfører at flaskene havner på et svært få antall butikker, i stedet for å spres direkte ut til de forbrukerne som måtte være interessert uansett hvor de bor. Ordningen favoriserer en sentralisert allokeringen av vinene med andre ord.
Har litt vanskelig for å mobilisere sympati må jeg innrømme. For at det skal bli rettferdig må jo alle som er interessert i det få tilgang til listene samtidig. Slik er det ikke. Det er noen få utvalgte som har tidlig tilgang til listene og nå vil ha tilgang til å velge å vrake før oss andre dødelige som er avhengig av velvellig publisering på nett for å få tak i dem.
Det er ingen grunn til å mobilisere sympati, det er jeg enig i. Det er ingen menneskerett å kjøpe prisredusert vin.
Intensjonen bak nåværende ordning virker være fin, men den fungerer ikke alltid i praksis - og da blir det lite transparent og forutsigbart for forbrukeren. Med det påfølgende resultat at vinene kun ender opp hos en enkelt butikk øker betydelig.
I dag har alle med pressetilgang samtidig tilgang til listene. Utfordringen er et man ikke vet når listen faktisk legges ut på de sperrede nettsidene, og man må således inn å sjekke dette manuelt. Dette påvirker da muligheten for å publisere listene innen butikkenes "karantenetid" er over.
Legg inn en kommentar