Kjøp boken min HER!

mars 26, 2014

Husets vin - hjemme hos Husets vin

Fra både nære venner, bekjente og helt ukjente får jeg ofte spørsmål om hvilken vin jeg liker best. For meg omtrent et umulig spørsmål å besvare, det finnes ikke èn enkelt vin som er best. Det avhenger av så mangt; hva skal jeg bruke vinen til, humør/dagsform, tid på året, hvor jeg befinner meg, etc. Men for livskvaliteten hjelper det definitivt å nyte det man måtte ha for hånden, ikke glem det!

Noen viner åpnes riktignok oftere enn andre. Det er gjerne allroundere som ikke koster all verden, viner som jeg kjenner godt og som kan hentes ut fra skapet uten videre "planlegging". Jeg tenkte derfor dele hva som er de røde "husvinene" hjemme hos Husets vin nå for tiden.

Rosso di Monteraponi (165,00) er uten årgangsangivelse på etiketten da druematerialet kommer fra to ulike årganger. Versjon "II" som for tiden er i handelen, er litt mykere, varmere og sjenerøs enn forrige utgave. Likefullt bærer den den tradisjonelle uttrykket til Chianti Classico. Sursøt kirsebær, jordlig preg, fasthet og friskhet. Perfekt til raffe kjøttstykker som entrecôte og resten av den smaksrike gjengen. Andebryst med olivensjy? Jepp! Har også vist seg helt ok til pizza, men først og fremst bruker jeg den som "kjøttvin" til kjappe, enkle retter av lam, storfe og kalv.

Southern Right Pinotage (169,90) finner du for tiden i 2012-versjonen, og den kan du trygt raske med deg hvis du ser den. Eller gjør som meg, bestill den på nettet for uthenting hos din lokale vinhandler. Oppvokst i et kjølig klima langs kysten vest for Cape Town, noe som gir lekre krydrete og røykpregete toner av syrligsøte bær. Silkepregete tanniner, medium fylde. Med sin sødmefulle frukt kombinert med god friskhet er den mer anvendelig enn allværsjakken, og langt mer sexy. Polets beste pinotagekjøp. Til pizza, grillmat og and. Digg.

Mullineux Kloof Street Rouge (179,90) er en annen snasen sørafrikaner. Lillebror blant vinene til kultprodusenten Mullineux, og en vin som aldri har vært ment å være annet enn en ukomplisert, sjarmerende og matvennlig "bistrovin". Ren bærpreget duft, med friske skogsbær og bjørnebær i skjønn harmoni. Varm, men saftig bærpreget fruktighet balansert med god friskhet. Passer til: godt selskap helt uten mat, eller lettere kjøttretter, pizza, og grillings.

Spare en drøy femtilapp? Du trår ikke feil med Saladini Pilastri Rosso Piceno (114,00). Latterlig billig pastavin. Frisk og strukturert, og langt mer konsentrasjon enn hva prislappen antyder. I basisutvalget.

Psst! Blant de drøyt 2.500 som allerede følger Husets vin på Facebook?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics