Kjøp boken min HER!

juni 24, 2012

Smooth Barolo

Cascina del Monastero Barolo Bricco Luciani 2005

Mursteinsrød med liten og relativt tett kjerne, gradvis lysere ut mot en gjennomsiktig kant. Nesen er ikke av det intense slaget og trenger litt tid for å fremvise aromaspekteret. Tørket frukt, lakris og roseblader. Stort sett riktig så innsmigrende, men et whiff av volatilitet trekker litt ned.

På smak søtlig kirsebær, tanninene siger langsomt på og finishen er brukbart tørr. Moderat lengde. Har pondus, men er på mange måter det en kan kalle en smooth barolo.

Snilt priset barolo som leverer på det meste jeg forventer av en Barolo, både når det gjelder struktur og aromaprofil. Den mangler riktignok intensiteten og kompleksiteten til "de store" i området, og personlig rangerer jeg vinen deres fra nabovinmarken Bricco Riund hakket over. (88p)

Ett år på barrique, før to år på botte (15hl). Ytterligere ett år flaskelagring før den slippes. Generelt synes jeg Bepe Grasso har en heldig hånd med fatbruken - den utfyller frukten, og kjører ikke over. Drikker nokså fint alene, men sier ikke nei takk til selskap av vilt, storfe eller sopprisotto.

Ikke representert i Norge. Hos produsenten må du ut med ca €25 - og forsvarer den prisen med glans.

PS! Cascina del Monastero driver også en agriturismo, ca 10 rom leier de ut. Frokosten er himmelsk, og bassenget ligger rett ved vinrankene. Mitt paradis i Piemonte dette.


- Posted using BlogPress from my iPad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics