Kjøp boken min HER!

januar 25, 2013

Januarnyheter (5): Lekre Loire


Tre lekre hvitviner som alle endte opp på min bestillingsliste etter at jeg smakte de på nyhetsmakingen tidligere i måneden. En klarere anbefaling kan jeg vanskelig gi..

Patrick Baudouin Savennières 2009
Loire, Frankrike
219,90
Økologisk. Tiltalende intensitet på duft med toner av honning og karamellisert sitron. Kremete munnfølelse etter opphold på bunnfall, medium lengde med smak av sitrus og grønne epler. Matvin per se, hvit fisk og skalldyr spesielt. (87-89p)

Loire, Frankrike
229,90
Biodynamisk dyrket, og vinstokker som er 90-100 år gamle. Alle egenskapene som skal til når stor vin beskrives er til stede: konsentrert, dyp, kompleks, strukturert, frisk og balansert. Må gjenbesøkes. (90-93p)

Loire, Frankrike
179,90 (ny årgang)
450 flasker er innenfor Norges grenser, og dette er en ypperlig mulighet til å smake en vin med moden karakter og hyggelig prislapp. Toner av våt ull, oksiderte epler, honning og sjøsprøyt. Slank, allikevel en god munnfull og en syrefrisk finish. Fisk fram en flaske til skalldyrene. (87-89p)

Du følger vel Husets vin på Facebook?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gunnar,

Patrick Baudouin Savennières 2008 fik 2 stjerner i Guide Hachette 2011.

Det er nok lidt for langt fra Blois til at køre til Baudouin.

/Jan

Kjetil Finsrud sa...

2002 og 2008 var knallårganger i Loire så vidt jeg har lest. Pleier å kjøpe Baumard og Huet. Takk for nye tips!

Gunnar sa...

Jeg hadde virkelig sansen for disse fra Baudouin ja. Det finnes en tredje Savennieres også på polet, ikke ueffen den heller (koster 189 mener jeg å huske).

Du får seg om du får fatt på noen flasker i København, Jan? Eller ta kjøreturen når du først er der nede..:)

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics